Schermvereniging Elan
SV Elan, thuispagina Scherm historie Schermen, uitleg Scherm clinics Club-info SV Elan Club-info SV Elan Links vanuit het schermen in Roermond Contact met SV Elan

Schermen, wat houdt het in?

De definitie van de schermsport is: iemand treffen zonder zelf getroffen te worden. Vroeger betekende getroffen worden namelijk meestal de dood! Tegenwoordig betekent dit een punt naar de tegenstander en wie het eerst vijf punten heeft gescoord, wint! Het is alleen niet zo eenvoudig als het klinkt, want je moet de tegenstander zowel technisch als tactisch aanvallen. Maar dit is juist het mooie van de sport! Je zal de aanvalstactieken de tegenstander moeten observeren, om zo een plan te maken voor de perfecte tegenaanval of verdediging. Ook de snelheid en precisie zijn bepalend voor de uitkomst van de eindstand. En dit allemaal binnen de geldende regels natuurlijk! Hieraan zal tijdens de lessen aandacht besteedt worden en gaat de schermer dit ook in praktijk brengen.

Olympische Sport

Schermen is, als één van de weinige Olympische sporten, sinds de eerste moderne Olympische Spelen (1896) een vast onderdeel. De schermsport is door de jaren heen wel verder ontwikkeld en geëvolueerd van ouderwets tot het moderne elektrische schermen.

De wapens

In de moderne schermsport kent men drie wapens: de floret, degen en sabel. De floret en de degen zijn steekwapens. Dat wil zeggen dat er niet mee geslagen mag worden, alleen als het puntje van het wapen de tegenstander raakt, wordt er een treffer geregistreerd. De sabel is daarentegen een slag én steekwapen. Bij elk wapen is er een ander geldig trefvlak (het gebied waar de tegenstander getroffen mag worden). Bij ons krijg je eerst les op het wapen floret, daarna is het mogelijk om te kiezen tussen een of meerdere wapens.

De schermuitrusting

De schermuitrusting moet aan bepaalde veiligheidseisen voldoen, want het is een vechtsport. Het bestaat uit: een schermpak (broek en vest), één handschoen (voor de hand die het wapen vasthoudt), lange sokken, een masker, een of meerdere wapens en goede gymschoenen. Denk je nu “ik wil komen schermen, maar ik heb deze spullen niet?” Geen probleem, want je kunt van ons alles lenen op de schoenen na! Dus doe een sportbroek, T-shirt en sportschoenen aan en kom eens kijken/meedoen.

Groepsverdeling

Schermvereniging Elan traint in drie groepen, verdeeld op leeftijd:

- Jeugd 1 (8 tot 12 jaar oud) training van 18:15 tot 19:15.

- Jeugd 2 (12 tot 21 jaar oud) training van 18:45 tot 19:45.

- Senioren (vanaf 21 jaar oud) training van 19:30 tot 21:00.

De introductiecursus gaat samen met de tijd van Jeugd 1, dus van 18:15 tot 19:15.

Wedstrijden

Naast het trainen organiseren wij voor de leden clubkampioenschappen op alle drie de wapens, de winnaar krijgt dan een wisselbeker Daarnaast is er in december het Kerstballentoernooi op het wapen degen, de winnaar krijgt dan de Gouden Kerstbal. Als afsluiter van het jaar wordt er ook nog om het wapen van Elan geschermd, het is door Theo en Paul in het leven geroepen, de winnaar krijgt een waardebon.

Jaarrond gaan er ook schermers op wedstijd voor de Limburgse Schermbeker (LSB). Dit wordt georganiseerd door de verenigingen uit België en Nederland:

- Skirmjan (St.Truiden),
- Jarnac (Leopolsburg),
- Herckenrode (Hasselt),
- Vast als Eik (Maaseik),
- La rapière (Maastricht),
- Axionikos (Heerlen)
- Schermvereniging Elan (Roermond).

De schermers van onze vereniging kunnen zich opgeven om mee te doen.

LogoElan-vrij LogoElan-vrij LogoElan-vrij

Vrienden van Elan avond

Ieder jaar is er de Vrienden van Elan avond. Elke schermer mag een vriend, vriendin, vader, moeder, broer, zus, oom, tante, opa, oma, buurman of buurvrouw meenemen om deze dan zelf schermen aan te leren. Op het einde van de avond gaan de schermers dan hun eigen leerling coachen als ze korte partijen schermen met de anderen.